Kvidal skriver: "musikk og teknologi skal være i et dialogforhold og påvirkes gjensidig" (Otnes:2009:210) dette betyr at musikkfaget ikke lenger bare handler om det å skrive noter på noteark, synge sanger, spille trommer eller på gitar, men om å ta i bruk de ulike teknologiske hjelpemidlene vi har i dag, til å gi elevene en innsikt i hvordan musikken har utviklet seg fra middelalderen og til i dag. Vi kan høre på musikk fra youtube, vi kan spille musikk med cd, spiller, og elevene kan bruke IKT og internett til å søke etter informasjon om ulike musikalske temaer eller lignende.
IKT kan også brukes i notelære, fordi notelære vil bli morsommere om elevene får kunnskaper på datamaskinen til å skrive noter i word, eller ved hjelp av f.eks Musescore som er et dataprogram hvor man kan skrive/ lage egne melodier. Men for at de skal kunne lage musikk ved hjelp av teknologien, må jeg som lærer først gi dem kunnskaper, og ferdigheter om noter, og deres verdi, elevene må lære seg grunnleggende kunnskaper om skalaer, pauser, takter osv, før de kan begynne å skrive/ komponere egen musikk. Og dette står også som eget læreplanmål i kunnskapsløftet:
--> "bruke digitalt opptaksutstyr og musikkprogram til å manipulere lyd og sette sammen egne komposisjoner" (LK06)
Men siden musikk er ett estetisk fag, og estetisk kommer fra ordet aisthesis som betyr <<erkjennelse via sansene>> (Otnes:2009:210) er det viktig at vi ikke bruker for mye tid på den teknologiske dele av faget. Elevene skal også få muligheten til å oppleve musikk gjennom sansene. Det betyr ikke at de bare skal høre på musikk, men også se musikken, og danne egne personlige bilder av musikk. Ett eksempel kan være at man knytter ulike melodier, sanger til en spesiell episode, det kan være en filmlåt, eller det kan knyttes til opplevelser de har vært med på. Musikk handler om å gi elevene ferdigheter og kunnskaper til å løfte opplevelsene elevene allerede har.
Musikken skal med andre ord være det Primære i undervisningen, men IKT spiller en viktig rolle når vi skal skape/ gjenskape opplevelser. Dette kan gjøre ved å lage photostory med bilder ra en ferietur, og musikk som passer til osv.
Med andre ord, musikkfaget er med på å utvikle teknologien, og teknologien utvikler musikkfaget. Altså er de i en gjensidig dialog.
Kilder:
Otnes, Hildegunn (red.) 2009: Å være digital i alle fag, Oslo:Universitetsforlaget
Lk06, Kunnskapsløftet http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=6024&v=5&s=2&kmsid=6063 nedlastet 22.09.2011
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar