mandag 23. januar 2012

Oppgaver som ikke kan Googles

Oppgaver som ikke kan googles
I dagens skole legger man mer og mer opp til at elevene skal bruke internett og datamaskiner i oppgaveløsning. Men for at man skal gjøre dette på en god måte, må jeg som lærer endre måten jeg lager oppgaver på. Etter å ha lest boka: IKT – boka 2.0, fikk jeg en oppvåkning.
Når jeg tenker meg om så har de oppgavene jeg har fått på ungdomsskolen og videregående vært av sorten: Finn tema og motiv i Markens Grøde. Og etter ett lite google-søk ble jeg fort kjent med nettsiden www.Daria.no. På denne siden finnes det mange forslag til løsning på en slik oppgave som nevnt over. Da må man heller gi elevene en oppgave som gir dem muligheten til å bruke sine kunnskaper på en annen måte. Oppgavelyden kan for eksempel være: finn to analyser av Markens Grøde på Daria, og sammenlign hva de ulike forfatterne mener er tema og motiv. Hva mener du?
Denne oppgaven kan ikke googles, og elevene må bruke sine kunnskaper om tekstanalyse osv for å kunne løse denne oppgaven. Oppgaven legger opp til bruk av internett og de må selv finne frem til hvilke analyser de skal bruke. Elevene kan samarbeide om oppgavene, men man vil jo fort finne ut som de har skrevet av hverandre osv.

Jeg mener at man bør kunne fornye oppgavene slik at elevene lærer seg skikkelig kildekritikk og får mulighet til å kunne bruke internett og pc på tentamener osv. Men dessverre så hører jeg ofte om elever som opplever at skolen stenger internett når de har skriftlig tentamen på ungdomsskolen og videregående. Når jeg hører om slike opplevelser så lurer jeg på hvilken retning skolen drar i forhold til resten av samfunnet.
Jeg mener oppgavene må fornyes, slik at elevene kan bruke dagens hjelpemidler på en produktiv måte uten at man MÅ stenge tilgangen til internett.

Kilder:
IKT-Boka 2.0

Bilde:

2 kommentarer:

  1. Interessant det du skriver. Man må nok være litt smart som lærer ja, for å unngå at svarene elevene kommer med på oppgaver kun blir klipp og lim fra nettet. Oppgaveeksempelet du kom med er et godt eksempel på slik smarthet synes jeg ;)

    Når det gjelder internettbruk på eksamen lurer jeg litt på hvordan du tenker i forhold til dette. Tenker du å gi oppgaver a la det eksempelet du kom med? Tror i hvert fall at om en legger opp til bruk av internett på eksamen må man være veldig smart når det gjelder oppgavene. På mer faktabaserte tentamener er vel dette mer uaktuelt. Eller?

    SvarSlett
  2. Godt innlegg :)

    Stenging av internett i undervisningssammenheng - enten det er vanlig undervisning, prøver, tentamen eller eksamen - mener jeg er å gå baklengs inn i fremtiden med bind for øynene og betongsko på føttene. Du tester ikke kunnskap og forståelse med en sjekkliste, og du ødelegger ikke en kunnskapsbasert test ved å gjøre kunnskapen tilgjengelig i løpet av testen. Det som er viktig er evnen til å forstå sammenhenger, reflektere rundt emner og komponere fornuftige svar.

    Det internett gir er en lateral distribusjonskanal for informasjon og kunnskap. Individets rolle er å forstå informasjonen i kontekst, å trekke linjer mellom separate biter av kunnskap. Individets rolle er å forstå verden gjennom det filteret informasjonen gir oss. Det er dette skolen må basere seg på.

    SvarSlett