Ja når jeg nå sitter her og fortvilt prøver å skrive noe på arbeidskravet, har jeg funnet ut at jeg kanskje bør lese mer pensum som handler direkte om mitt tema. MEN... Når jeg leser så kommer jeg over mange gode eksempler på dataprogrammer, og nettsider, at jeg blir sittende på nettsidene istedet.
Jeg tenker at dette egentlig er en dum ting, men samtidig så forstår jeg jo mer når jeg har sett/ sjekket ut nettsidene som det står om i boka. Og slik er det vel for elever også. Skal de lese om Hamsund i en bok, eller skal de få se på internett. Jeg har sett MANGE kompetansemål i LK06 som handler om å bruke datamaskiner og internett til å finne informasjon om ditt og datt. Så hvorfor får elevene leselekser i lesebøker? når man for eksempel på NB.no finner mange bøker som er publisert på Internett via nasjonalbiblioteket.
Får elevene utforske det de leser om, tror jeg kanskje at det de leser kommer til å bli husket bedre, fordi at de får noe konkret å knytte det til.
På samme måten kan sosiale medier være til hjelp i nynorskundervisning for eksempel, fordi at man i stedet for å skrive 10 setninger på nynorsk i skriveboka, kan ha nynorskuke på Facebook. Hvor poenget er at elevene skal skrive nynorsk på facebook ei uke. Og så bruke screen hunter eller andre ting, til å kopiere det de har skrevet over i ett dokument, som sendes til læreren. Da blir skrivingen knyttet til hver enkelt elev, og dermed kan det øke motivasjonen for å lære seg nynorsk. Jeg har prøvd og det funket for meg :)
Men nåh...Tilbake til skrivingen av arbeidskrav 1:)
Hei! Sitter også her og sliter. Heldige du som har avgrenset oppgaven... Jeg strever virkelig med det. Enig med deg om at gapet mellom det elevene kan og gjør etter skolen skal minkes i forhold til det de gjør på skolen. Dette ved at digitale verktøy tas mer aktivt inn i undervisningen for å variere metodene. I Enter s. 50-51 står det om et prosjekt som ble gjort i to Hamar skoler i 2006, kalt "Hamar til Topps". Dette så både interessant og spennende ut. Jeg tror ikke vi greier å gjennomføre så store prosjekt ofte, men det er jo heller ikke poenget. Poenget er jo at elevene får variasjon og brukt verktøy som gjør at de øker innsikten og lærerlysten. Det er godt mulig du har rett i at nynorsk på fb ville gjort det mer motiverende for elevene? Men greier vi med å bruke kjente arenaer som fb å motivere de elevene som er umotiverte til en innsats? Jeg lurer virkelig på hvordan vi skal få opp motivasjonen og læringslysten... Akkurat nå gjelder det ikke bare mine elever, men også meg. Sitat min sønn: "Ja, mamma nu kjenn du kordan det e" Akkurat som det å slite med en oppgave var ukjent... Lykke til videre;))
SvarSlettHei Elisabeth. Enig i det du sier. Jeg var heldig og hadde en lærer som selv var inne på facebook og gikk foran med ett godt eksempel. Vi var alle i en klassegruppe, og kommenterte lekser osv. på nynorsk. Gikk kjempe fint, men jeg tror at læreren har mye å si for om det vil fungere eller ikke.
SvarSlettJeg har også lest om Hamar til Topps:) og er enig i at det er ett stort prosjekt, men man kan jo dele det opp, og ta det gradvis, bruke deler av opplegget, i egen undervisning.
IKT tror jeg er veien å gå for mange, men man må jo tørre å hoppe inn i "kaos" timer
Tenk om man hadde fått til det du sier, å få elevene aktivisert på en måte som er interessant for dem. Så mye mer spennende leksene ville blitt dersom de kunne utføres på en litt annerledes måte og på en kjent arena.
SvarSlettDet gleder meg at du jobber og leser. At du "fanges" av interessante saker på nettet er bare pluss. Jeg registrerer at du (og flere) sliter med å "konvertere" alt du kommer over til en fagtekst om IKT og læring. Fagteksten som sådann er ikke det viktigste - det er jakten på innsikt i og idéer til god IKT-bruk. Du får nok innretning og orden på oppgaven etter hvert.
SvarSlett